lørdag den 25. februar 2012

En ny afhængighed kommer sjældent alene

Velour, rib, bomuld, nål og tråd - jeg kan ikke tænke på andet. Når Morten snakker til mig, skal jeg først forsøge at fjerne tankestrømmen af drømme om bukser, bluser og kjoler, før jeg kan svare. Jeg er fanget.

Ét besøg hos Stof og Stil skulle der til. Ét!! Bedre blev det ikke af, at jeg ikke en gang skulle bruge overbevisende ord for at forklare, at jeg da er nødt til at have min egen symaskine. Hvis jeg da bare skulle have plaget og pleaset, havde min reaktion måske ikke været så irriterende. Men nu er hjernen bare fyldt med stof og mønstre og drømme.

Sagen er bare den, at jeg ikke kan sy! Og det er muligvis et mindre problem i denne sammenhæng. Jeg har ikke rørt ved en symaskine, siden jeg gik i folkeskole. Jeg aner ikke, hvordan jeg gør, men jeg tror på, at jeg kan lære det. Så nu har jeg sat min mor på sagen. I dag købte vi mønster og stof til et par bukser til Karoline. Så skal hun teste og sy, indtil vi kommer på påskeferie, hvor jeg skal i lære. Og hvis jeg lærer bare lidt, skal der investeres i en maskine. Og her kommer I ind i billedet, for hvad skal jeg købe? Hvilken symaskine kan anbefales til en nybegynder? Jeg vil gerne kunne sy simple bukser, nederdele, kjoler og toppe til pigerne. Ikke noget fancy, bare lidt til husbehov.



Udover stoffet til bukserne fik jeg også købt stof til selv at kunne betrække knapper. Jeg har bare ingen maskine til at gøre det med - igen mindre problem! Men hjemvendt læser jeg i bladet fra butikken, at de har udstyr til at betrække knapper med - til 34,95?!?! Kan det passe? Koster det virkeligt ikke mere end det? Er det sandt, må jeg vist afsted igen. Ikke at det egentligt ville gøre noget, for så kunne jeg jo lige kigge lidt på farver, mønstre og garn ikke mindst.

15 kommentarer:

  1. Hvor fantastisk!!! Jeg glæder mig rigtig meget til at hører mere. Jeg er helt sikker på at du kommer godt igennem projekterne.
    Jeg har kun haft håndarbejde i skolen, og jeg var faktisk den eneste i klassen - måske i skolens historie, der dumpede mht. symaskinekørekortet :-X
    Men så tog min venindes mor mig under armen i en eftermiddag... ja og du ved jo selv hvordan det har udviklet sig herhjemme :-)

    Knus

    SvarSlet
  2. Ha ha, det lyder skægt - især fordi du er så god til at sy!

    Hvilken maskine ville du anbefale til en begynder? Og den må gerne ikke være alt for dyr.

    SvarSlet
  3. Hvor fedt at du vil i gang med at sy - og tro mig du skal nok finde ud af det - jeg havde heller ikke siddet bag en maskine siden folkeskolen, da jeg pludselig en dag for 1½ år siden fik lyst til at prøve mandens antikke håndsvingsmaskine (købt for sjov) og så var jeg solgt, fik svigermors symaskine (en gammel uopslidelig Bernina) og så har jeg ellers bare prøvet mig frem ;)

    Er ikke ekspert endnu, men tør efterhånden mere og mere, og det bliver jo faktisk ret godt.

    Inden jeg fik svigermors maskine kiggede vi meget rundt på symaskiner (manden min skulle nemlig heller ikke overtales ;)) og vi nåede frem til en singer - mener de har en hjemmeside hvor man kan se alle deres modeller og beskrivelse af dem, og de er tit på tilbud forskellige steder rundt omkring - jysk har vist en til 1000 kr i næste uge... mener også det er en singer Line xo ein ding har, du kunne jo spørge hende, hun havde aldrig syet for et år siden!!!! vildt med alt det hun kan nu ;)

    Ved ikke om det var til nogen hjælp overhovedet - men velkommen i klubben for stofdrømmere - jeg kan vågne om natten med en ny syide, og må tit som det første om morgenen lige flytte rundt på nogle stoffer, fordi der er en ny ide på vej - og når manden snakker surfboards så snakker jeg syning ;P

    Kh Karina

    SvarSlet
  4. Tak for tippet - jeg har fluks skrevet til Line:-) Og NU skal jeg i gang med at læse om Singer:-)

    SvarSlet
  5. Jeg ville helt klart kontakte dem her http://symaskine.dk/ Han er til at forhandle med og har en super god service.
    Jeg har købt alle mine maskiner derovre og har kun god erfaring med ham.

    De har fx en Pfaff hobbyline 1132 til 1495 kr. det er en god maskine, som bare holder :-) Men ring til ham, fortæl ham om hvad du forestiller dig du skal bruge den til, så er jeg sikker på at han kan hjælpe dig med at finde den rigtige maskine.

    Jeg ville personligt altid købe en symaskine der kan sy overlock sømme - det bliver du glad for i længden :-)

    du har mit nummer hvis jeg kan hjælpe med noget :kys:

    Ps. jeg har ikke glemt din gevinst ;-)

    SvarSlet
  6. Sikke en dejlig hobby du kaster dig over - det er bare så dejligt at kunne sy (og ikke mindst reparere) tøj...

    Husk også at til børnetøj er det super at kunne sy elastisk søm (både lige ud og zigzag) - og hvis du kan få en god brugt er det ofte bedre end en knap så god ny... Nogle maskiner har også transportør over stoffet, hvilket er en fordel til glatte stoffer...

    God fornøjelse!

    SvarSlet
  7. Tina, det lyder klogt, men også lidt svært i mine ører.

    Malene, jeg vil ringe til ham en af de nærmeste dage - kan ikke finde den Phaff på hjemmesiden?

    SvarSlet
  8. Hej Anna.
    Min symaskine er blot en billig Hugin-model (major X, et gammelt mærke som min svigermor kendte fra gamle dage og det skulle være ok kvalitet) fra Brugsen, men den kan det den skal til mit behov, det skal jo heller ikke være al for avanceret. Jeg er heller ikke vildt dygtig eller garvet, men den er som sagt helt fin.
    God fornøjelse - det ku' da godt være vi skal lave sy-tema til næste klub-træf :-)

    SvarSlet
  9. Jeg har lovet min mor, at jeg først køber en, når jeg har prøvet at sy. Hun lyder en anelse bekymret, når jeg ikke aner noget som helst om at sy. Selv har jeg selvfølgelig mest lyst til at købe en i morgen;-)

    SvarSlet
  10. Selvfølgelig skal du have en symaskine, og du skal nok lære det!
    - jeg hjælper gerne :)

    Ang. knapper, så har jeg lavet et helt svar til dig på min blog om hvad du skulle købe og at jeg har masser af stof vi kan bruge... du har nok slet ikke set det. Ser lige om ikke jeg kan klare et link :)

    Kh

    SvarSlet
  11. Jeg ville købe en god symaskine, hellere en brugt god end en billig ny. Min egen er en efterhånden 15 år gammel Pfaff, den er ikke spor fancy, men den er trofast og syr og syr og syr.

    En overlock som har jeg ALDRIG brugt på min symaskine, tilgengæld kan jeg ikke undvære min overlocker - det er så det næste du må ønske dig, når du altså lige har lært at sy ;)

    SvarSlet
  12. Der skulle stå 'en overlock SØM' :)

    SvarSlet
  13. Ih nu får du næsten en helt gang spam her, hehe...

    Her er link til svaret om knapper (under indlægget):
    http://smuttii.blogspot.com/2012/02/jeg-har-vret-i-askeladens.html?showComment=1329161299847#c2407401503674339195

    SvarSlet
  14. Jeg har stadig lidt kig på den fra Jysk, er det tåbeligt? Jeg er jo bare lidt forelsket i, at den hedder Singer:-)

    Kigger lige ind på din blog nu.

    SvarSlet
  15. Jeg drømmer også om, at kunne sy og har bare kastet mig ud i små projekter (på lånt maskine) og jeg håber da at jeg bare bliver bedre og bedre - har lige syet en clutch med rum og så det er da et skridt på vejen :) En dag vil jeg også have en symaskine selv, men jeg venter lige til jeg er lidt bedre :)

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig så absolut glad indeni :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...