fredag den 3. maj 2013

Andet end gnavegrønt?


Jeg indrømmer det! Jeg er ikke særlig god i et køkken! Jeg indrømmer også gerne, at jeg faktisk ikke synes, at det er særligt skægt. Endnu mindre skægt synes min mand, at det er, så jeg har tabt kampen og må - efter min mening - bruge al for lang tid derude.

Men nu skal det være! Nu skal jeg lide at være i køkkenet. Pigerne er ved at være så store, så de ikke længere brøler mig ind i hovedet fra kl. 16.15 og til maden er på bordet. Og lige om lidt begynder min søde mand at komme tidligt hjem, så jeg kan overlade børnene til ham og selv forsøge at blive lidt bedre til at koge og brase.

En af mine første opgaver er: tilbehør/salat. Jeg indrømmer ikke uden at blive lidt rød i kinderne, at vi alt for ofte bare får gnavegrønt til maden eller endnu værre frostgrønt, fordi jeg virkeligt ikke aner, hvordan jeg laver en god og gerne hurtig salat eller andet grønt tilbehør til maden.

Og det er så her, at I, kære blogdamer, kommer ind i billedet. Vil I ikke dele jeres bedste hverdagssalat med mig, så vi kan blive lidt grønnere og lidt gladere herhjemme?

Jeg starter selvfølgelig legen og lægger ud med en salat, som min faster havde med, da de var på besøg hos os. Den er let og ligetil - lige noget for mig.

Valborgs super salat:
1/4 pose kogte kikærter
1/2 agurk i tern
1 advokado
1 rød peber
3 forårsløg eller 1/2 rødløg

Grønsagerne vendes i en dressing bestående af
1 spsk. olivenolie
1-1 1/2 spsk. citronsaft
Salt og peber


Vil du dele din super-opskrift?

4 kommentarer:

  1. Vi laver tit denne som mætter super godt :-) Grønne bønner overhældes kort tid med kogende vand (må endelig ikke blive slatne eller udkogte).
    Blandes med feta, og fintsnittet rødløg.
    Færdig, bum! :-)
    Rødløgene kan fx. udskiftes med hakkede soltørrede tomater, og der kan også røres lidt pesto med rundt i inden. Fx. er en rød pesto lækker til.

    Held og lykke i køkkenet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. UUUUHM, det lyder vildt godt! Det må prøves i denne uge!

      Slet
  2. Jeg laver tit en grøn salat med snittede salatblade, æbler skåret i små stykker, stegte græskarkerner med lidt salt, og så en dressing af olivenolie, æblecidereddike, sennep, citronsaft, salt og peber. Meget nemt, smager godt, og alle ingredienserne kan erstattes med noget tilsvarende uden at det gør noget. Jeg bruger fx også ofte pære, pinjekerner, risvineddike og alt muligt andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den lyder altså også vildt god - og ikke mindst ret enkel! Tak for inspirationen - den må på bordet i næste uge!

      Slet

Tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig så absolut glad indeni :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...